Druhny i Druhowie,
w związku z tym, że okres ferii zimowych już się zakończył, aktualnie obowiązują nadal zasady organizacji zbiórek zawarte są w uchwale Naczelnictwa nr 399/2 z 4 grudnia 2020 r.
- Kogo dotyczą Zasady?
Uczestników wszelkich zbiórek drużyn, gromad, zastępów itp. realizowanych w ramach statutowej działalności ZHR.
- Kogo nie obejmują Zasady?
- Pogotowia Harcerek i Harcerzy ZHR, które realizuje swoje zadania poprzez struktury pogotowia.
- Władz naczelnych i terenowych ZHR prowadzących działania w ramach wykonywania obowiązków służbowych związanych z zarządzaniem Związkiem.
- Jakie zbiórki mogą być organizowane?
- Zbiórki w przestrzeni otwartej (na zewnątrz) oraz w harcówkach i innych pomieszczeniach należących do ZHR.
- Zbiórka musi być poprzedzona zgłoszeniem do hufcowego/hufcowej w zakresie opisanym w Zasadach. Uwaga: ze względu na datę wprowadzenia nowej regulacji, obowiązek dotyczy zbiórek organizowanych od 7 grudnia 2020 r. Zgłoszenie powinno nastąpić poprzez wysłanie maila albo w inny sposób uzgodniony z hufcową/hufcowym.
- W zbiórce na zewnątrz może uczestniczyć do 10 osób wraz z prowadzącą/ym zbiórkę.
- W zbiórce w harcówce może uczestniczyć nie więcej niż 1 osoba na 7m2 powierzchni lokalu.
Z tego powodu, w zgłoszeniu poprzedzającym zbiórkę należy wskazać powierzchnię lokalu, w taki sposób, aby możliwa była weryfikacja zgodności organizacji zbiórki z prawem. Np. jeżeli w zbiórce ma uczestniczyć 12 osób, nie jest konieczne wskazanie dokładnej powierzchni lokalu, lecz np. stwierdzenie, że lokal, w którym odbędzie się zbiórka posiada powierzchnię co najmniej 84 m2.
- Zbiórka powinna być nadzorowana przez instruktora/instruktorkę ZHR. Jeżeli nie jest to możliwe, dopuszczamy udział innej osoby pełnoletniej. Powinna to być jednak osoba znająca specyfikę pracy harcerskiej, np. były instruktor, harcerz starszy, rodzic, nauczyciel itp. W żadnym razie nie powinny to być osoby przypadkowe.
- Koniecznym elementem zbiórki jest poświęcenie jej części obowiązkowi realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem rozwojowi epidemii związanej z COVID-19. Wymóg ten jest niezbędny, aby zbiórka była zgodna z prawem. Ważne jest, aby każda zbiórka na zewnątrz lub w harcówce zawierała elementy dotyczące walki z rozprzestrzenianiem się COVID-19, przy czym nie muszą to być elementy bezpośredniej służby bliźnim, gdyż te objęte są działaniami PHH ZHR.
Ważne jest, aby były to działania realne, z zastosowaniem metody harcerskiej i rozwijające naszych podopiecznych. Poniżej kilka propozycji działań, które mogą być twórczo rozwinięte podczas zbiórek i dostosowane do wieku oraz wiedzy uczestników (oczywiście to tylko propozycje):
2) BEZPIECZEŃSTWO:
– co to znaczy obecnie bycie bezpiecznym,
– czego potrzebuję, żeby czuć się bezpiecznie,
– jakie mam bezpieczne miejsca,
– przy jakich osobach czuję się bezpiecznie.
2) HIGIENA:
– Higiena a COVID,
– mycie rąk,
– dbanie o siebie np. robienie mydełek podczas zbiórki, ekokosmetyki, jak czytać różne etykiety kosmetyków itd.
3) ZDROWIE:
– jak zadbać obecnie o swoje zdrowie,
– „w zdrowym ciele – zdrowy duch”,
– aktywność sportowa w czasie pandemii (treningi drużyny przed kamerkami albo podczas zbiórki na powietrzu),
– zdrowe odżywianie w czasie pandemii,
– wzmacnianie odporności.
4) WSPARCIE:
– co to znaczy wspierać innych?
– jak możemy wspierać swoich rodziców / rodzeństwo,
– jak organizować życie domowe, obowiązki domowe, wsparcie i pocieszanie w trudnych sytuacjach, poleganie na innych osobach.
5) SŁUŻBA:
– co możemy zrobić, by pomagać bliźnim w stanie pandemii,
– jak pomagać bezpiecznie.
6) SOLIDARNOŚĆ / ODPOWIEDZIALNOŚĆ:
– zasady dystansowania i zachowania w obszarze państwowym,
– rozmowa o zasadności działań podejmowanych przez organy państwa (władze, samorząd, lekarze specjaliści) w celu przeciwdziałania epidemii,
– odpowiedzialność zbiorowa społeczeństwa za siebie i innych.
7) RZETELNE INFORMACJE:
– skąd czerpać rzetelne informacje o pandemii?
– informacje medialne, weryfikowanie informacji, wyrabianie własnej opinii, czym się różni opis faktu od opinii, komunikacja w mediach społecznościowych.
- Zbiórki w mieszkaniach prywatnych:
- a) Są to klasyczne zbiórki zastępów, które nie muszą mieć w programie elementów dotyczących nierozprzestrzeniania się COVID-19.
- b) maksymalna liczba uczestników wynosi 5 osób, niemieszkających w danym mieszkaniu (domu) oraz organizator. Co do zasady będzie to więc 6 osób. Oczywiście, jeżeli w zbiórce będzie uczestniczyło np. rodzeństwo mieszkające w mieszkaniu, w którym organizowana jest zbiórka, uczestników może być więcej, tzn. mieszkańcy i 5 osób z zewnątrz.
- c) w zbiórce w mieszkaniu prywatnym (do 5 osób) nie musi uczestniczyć osoba dorosła. Pamiętać jednak należy o ogólnych zasadach dotyczących bezpieczeństwa, związanych z wiekiem naszych podopiecznych (np. zuchów nie można zostawić samych bez nadzoru).
- Jakie zbiórki nie mogą być organizowane?
Nie mogą być organizowane zbiórki:
- Z naruszeniem zasad określonych w punkcie 3 oraz zasad pozostałych wynikających z przepisów powszechnie obowiązujących i uchwały Naczelnictwa ZHR.
- Z nocowaniem.
Zakaz zbiórek z nocowaniem (w tym biwaków) jest tymczasowy. Naczelnictwo, w kontakcie z okręgami, monitorując na bieżąco sytuację epidemiczną, będzie analizowało przywrócenie organizacji zbiórek z noclegami i biwaków.
- Pozostałe obowiązki
Należy bezwzględnie przestrzegać pozostałych zasad określonych w uchwale, w szczególności dotyczących:
- Zachowania dystansu społecznego.
- Obowiązku zakrywania ust i nosa.
- Stosowania środków higienicznych i zasad utrzymywania czystości.
- Sporządzenia listy uczestników.
- Reakcji w przypadku dowiedzenia się, o zakażeniu osoby uczestniczącej w zbiórce.