Zlot Bratnich Drużyn Wykus – stworzyliśmy historię

Ponad 150 harcerek i harcerzy z całej Polski zjechało się w Góry Świętokrzyskie, by upamiętnić 30. rocznicę pogrzebu Jana Piwnika „Ponurego”.

Dla sześciu patroli na trasie wędrowniczej Zlot rozpoczął się wieczorem 14 czerwca. Jazda quadem, ścianka wspinaczkowa, łódki – to tylko przykłady wyzwań, z którymi musieli się mierzyć uczestnicy. Trasa harcerska, na którą wyruszyło 15 patroli, rozpoczęła się w piątek rano. Tu uczestnicy wykonywali różne zadania, między innymi: wytapianie z cyny, negocjacje w języku angielskim, strzelanie z wiatrówki. To wszystko miało ich przygotować do głównej misji – zorganizowania akcji partyzanckiej. Piątkowy wieczór zakończyliśmy wspólnym ogniskiem na polanie w lasach siekierzyńskich.

Sobota 16 czerwca upłynęła pod znakiem harców i służby na polanie wykusowej. Przez pierwszą część dnia przygotowywaliśmy wszystko do uroczystości, które rozpoczęły się o 16:00. Mszą Świętą i Apelem Poległych uczciliśmy pamięć o legendarnych żołnierzach „Ponurego” i „Nurta” oraz upamiętniliśmy rocznicę pogrzebu Jana Piwnika, który odbył się w dniach 10-12 czerwca 1988 roku. Wieczorem odbyło się tradycyjne ognisko na Wykusie, po którym przemaszerowaliśmy z pochodniami do Wąchocka.

W niedzielę odbyła się druga część uroczystości – Msza Święta w Opactwie Cystersów oraz defilada wojskowa przed pomnikiem „Ponurego”. Zlot zakończyliśmy apelem, na którym poznaliśmy zwycięzców na trasie harcerskiej oraz wędrowniczej.

Trasa wędrownicza:
I miejsce – Nurt 84ŁDH z 84 ŁDH “Cichociemni” im. Spadochroniarzy Armii Krajowej
II miejsce – Białe Kruki z 4 PLDH “Borowe Bractwo” im. Andrzeja Wojciechowskiego
III miejsce – Czarek z XIII KDHS „Kruki”

Trasa harcerska:
I miejsce – Ponurczycy z 37 RDH “Ponurczycy” im. mjr. Jana Piwnika “Ponurego”
II miejsce – Wilki Ponurego z 7 JDH “Watra”
III miejsce – Dewajtis z 1 SDH-ek ”Biała Jedynka” im. Emilii Plater

Zlot Bratnich Drużyn od kilkudziesięciu lat organizowany jest przez harcerki i harcerzy z Obwodu Świętokrzyskiego ZHR. Jest wydarzeniem towarzyszącym czerwcowym uroczystościom na Wykusie i w Wąchocku. Tym sposobem kontynuujemy tradycję, która rozpoczęła się przede wszystkim od uroczystości pogrzebowych „Ponurego”, na których służbę pełniło ponad 1700 harcerek i harcerzy z całego kraju. Oficjalnie natomiast przejęliśmy pałeczkę w sztafecie pokoleń w 1996 roku, kiedy to Obwód Świętokrzyski ZHR podpisał porozumienie ze Środowiskiem Świętokrzyskich Zgrupowań Partyzanckich AK „Ponury”– „Nurt”.

Po dziś dzień składamy hołd Bohaterom naszej Ojczyzny i wypełniamy ostatnią wolę legendarnego „Ponurego” – pozdrawiamy Góry Świętokrzyskie. Jesteśmy częścią tej historii.

Już dziś zapraszamy Ciebie i Twoje środowisko na następny Zlot Bratnich Drużyn w czerwcu 2019 roku. Siądź z nami przy ogniu, dołącz do śpiewu partyzanckich pieśni i posłuchaj o tych, którzy za nas oddali najcenniejszy dar – swoją krew i życie.