W weekend 6-8 kwietnia rozpoczęła się pierwsza, ogólnopolska edycja kursu judymowego. Celem kursu jest stworzenie możliwości powstania nowych środowisk harcerskich w miejscowościach, gdzie ze względu na migrację młodzieży do ośrodków akademickich praca harcerska rwie się lub dawno temu całkiem się załamała. Doświadczenie ZHR uczy, że w tego typu miejscowościach praca harcerska ma szansę być kontynuowana tylko wtedy, gdy na miejscu działa osoba w pełni dorosła i będąca w stanie brać na siebie część obowiązków organizacyjnych, a przez to stabilizować sytuację lokalnego środowiska harcerskiego. Jest to zatem propozycja dla osób, które chciałyby poświęcić się służbie społecznej polegającej na tworzeniu lub choćby tylko wspieraniu harcerstwa w perspektywie kilku następnych lat. Jednym słowem kurs jest adresowany dla osób o duszy i o wrażliwości doktora Judyma.
Adresatami kursu są osoby, które:
-
ukończyły 25 rok życia,
-
posiadają wykształcenie wyższe (w szczególnych przypadkach średnie lub wyższe niepełne),
-
mieszkają w miejscowości niebędącej ośrodkiem akademickim – takiej, z której większość młodych ludzi wyjeżdża na studia zaraz po maturze,
-
posiadają ustabilizowaną pozycję zawodową (bez względu na wykonywany aktualnie zawód),
-
posiadają ustabilizowane życie rodzinne, a najlepiej są rodzicami dzieci w wieku harcerskim,
-
nie planują w dającej się przewidzieć perspektywie czasu opuszczenia miejsca zamieszkania,
-
odczuwają potrzebę zrobienia czegoś pożytecznego, wykraczającego ponad ich obowiązki zawodowe, poprzez zaangażowanie się w lokalną działalność społeczną.
Kurs składa się z :
-
trzech zjazdów weekendowych (kwiecień, maj, czerwiec)
-
tygodniowego obozu wędrownego (lipiec)
-
indywidualnej sesji w miejscu zamieszkania uczestnika poświęconej ocenie możliwości powołania środowiska harcerskiego (wrzesień – październik).
W pierwszej zbiórce kursu, na uroczysku Deresze pod Olsztynem, wzięło udział sześć osób z województw: małopolskiego, kujawsko-pomorskiego, mazowieckiego i warmińsko – mazurskiego. Zajęcia prowadzili: hm. Grzegorz Nowik, hm. Jan Pastwa, hm. Ewa Borkowska Pastwa, hm. Karol Siergiej, hm. Małgorzata Siergiej i hm. Marek Gajdziński. Uczestnicy zdobywali następujące kompetencje:
-
Wiedzę nt. istoty i społecznego celu ruchu harcerskiego. Dlaczego harcerstwo?
-
Wiedzę nt. historii harcerstwa, genezy i roli ZHR w ruchu harcerskim. Dlaczego ZHR?
-
Znajomość struktury organizacyjnej ZHR, roli i kompetencji poszczególnych władz, podstawowych zadań szczebli organizacji ze szczególnym uwzględnieniem roli i zasad działania KPH. Jak działa ZHR?
-
Pogłębioną wiedzę na temat założeń harcerskiego systemu wychowania i jego specyfiki na tle współczesnej pedagogiki. Dlaczego harcerski system wychowania?
-
Znajomość podstaw metodyki zuchowej i harcerskiej oraz bardziej ogólnie – wędrowniczej. Przegląd podstawowych narzędzi metodycznych.
-
Znajomość regulaminów ZHR oraz przepisów państwowych dotyczących pracy z młodzieżą. Odpowiedzialność wychowawcy.
-
Znajomość obrzędowości harcerskiej.
-
Umiejętność organizowania prostych zabaw zuchowych oraz gier i ćwiczeń harcerskich – Przy okazji będą to przerywniki od zajęć typowo warsztatowych i wykładowych.
Kolejne, czysto warsztatowe zjazdy weekendowe, będą obejmowały umiejętności posługiwania się zuchowymi i harcerskimi narzędziami metodycznymi.